Ondernemen als fotograaf

Tot en met vorig jaar fotografeerde ik als zzp'er naast drie dagen vast werk en een studie. Ik was vroeg begonnen met het opzetten van mijn bedrijf zodat ik goed aan de slag kon zodra ik zou zijn afgestudeerd. Ik ben blij te merken dat dat een goede keuze is geweest, al is het maar om al praktijkervaring op te doen tijdens je studie - naast je theoretische onderlegging die je via zo'n studie krijgt. 

Toch ben je er dan nog lang niet! In juni 2013 ben ik afgestudeerd en in januari ben ik gestopt met mijn werk bij Duycker. Dat betekent dat ik nu (doordeweeks) drie dagen vrij heb voor mijn eigen zaak. In januari is eigenlijk mijn 'echte' ondernemersleven gestart. Er komen dan veel onzekerheden naar boven: 'kan ik dit wel?', 'weet ik wel genoeg werk te vinden?', 'vinden mensen mijn werk wel goed?' 'ben ik zakelijk genoeg?'. Maar vooral komt er naar voren dat je duidelijke doelen moet stellen om het te redden als ondernemer, zowel om die onzekerheden weg te nemen als wel om je tijd nuttig en efficiënt in te kunnen zetten. Waar wil ik nu eigenlijk heen met mijn eigen zaak? Wat wil ik bereiken? Dat is lastiger te beantwoorden dan verwacht!

Droom
Ik heb één droom die regelmatig terugkomt in mijn gedachten: ik wil een eigen daglicht studio! Dat betekent een goede loft/zolder bij een eigen huis of een aparte studio met hoog plafond, glazen dak en veel ramen die ieder te blinderen zijn om zo de perfecte lichtsituatie te creëren. Dat zal nog een paar jaar duren, maar ik werk er zeker naartoe!

Een andere moeilijkheid die je tegenkomt is de vraag in hoeverre je alleen werk moet doen in je 'specialisatie'. Het schijnt beter te zijn je op 1 tot 3 soorten fotografie te richten, daarvoor 'reclame' te maken en dus andere soorten fotografie ook af te wijzen. Dan weet men waar ze jou voor kunnen inschakelen, dat is helder naar de klant toe. Maar de praktijk is vaak anders: je wordt voor verschillende soorten ingeschakeld, soms juist omdat het niet jouw specialisatie is. 'Ik wil geen architectuurfotograaf voor deze opdracht, ik denk dat jouw visie interessanter is' krijg je bijvoorbeeld te horen. Dan wijs je dat toch niet af?! Dat zijn opdrachten, dat is omzet en dat heb je nodig om te groeien! Maar je wilt wel ingeschakeld worden voor je specialiteit, want dat vind je zelf de leukste soort fotografie... dus moet je je toch daarop richten vooral toch? Zo lastig... Het bekent vooral heel gericht reclame maken voor jezelf.

Dus: ik ben een mensenfotograaf! Schakel mij in als je foto's zoekt met inleving, sfeer en eerlijkheid in de richting (zakelijk) portret, personeel, evenementen (feesten, bijeenkomsten, congressen, huwelijken), bedrijfsfotografie of beleving van jouw product bij klanten.